Hammaslääkärin palvelut

Vasaramäen Hammas tarjoaa perushammashoidon kattavat palvelut, joihin kuuluvat mm. perustarkastukset, paikkaukset, juurihoidot, iensairauksien tutkimukset ja hoidot sekä protetiikka. Oma tuttu hammaslääkäri ja luottamuksellinen hoitosuhde tekevät hammashoidosta miellyttävän.

Säännöllinen hoito kannattaa

Hampaiden hoitaminen on osa kokonaisvaltaista terveydenhoitoa. Hoitamattomat hampaat voivat olla monen muun sairauden alku.

Suun ja hampaiden terveyden kannalta on tärkeää käydä säännöllisesti hammaslääkärin tarkastuksessa.

Ennaltaehkäisevä hoito tulee pidemmän päälle myös edullisimmaksi. Esimerkiksi varhain todetun alkavan reiän hoitaminen on huomattavasti halvempaa kuin vasta myöhemmin oireiden pahentuessa.

Hampaat on hyvä tarkastuttaa kerran vuodessa, sillä ne voivat reikiintyä myös täysin oireettomasti.

Hoitosuunnitelma

Hammaslääkärin tarkastukseen kuuluu aina suun perusteellinen tutkimus. Sen perusteella tehdään kokonaisvaltainen hoitosuunnitelma ja tarvittaessa myös jatkohoidon kustannusarvio.

Hammaslääkärin tekemää kliinistä tutkimusta täydennetään tarvittaessa röntgenkuvilla.

Röntgenkuvilla varmistetaan, ettei hampaista löydy piileviä ongelmia, esimerkiksi hammasjuuren oireettomia tulehduksia.

Hampaiden paikkaus

Yleinen syy hampaiden paikkaamiseen on pitkälle edennyt kariesvaurio. Reikiintynyt hammaskudos pitää tällöin poistaa ja korvata paikalla. Hampaita joudutaan paikkaamaan yhä enemmän myös vanhojen paikkojen lohkeamisen, hampaiden kulumisen ja kiilteen heikentymisen takia.

Hampaan paikkaus voidaan tehdä kivuttomasti puudutusta käyttäen. Paikkaushoidoissa käytetään yhdistelmämuovia sekä keraamisia eli ns.posliinipaikkoja. Sopiva paikkausmateriaali valitaan aina tilanteen mukaan ja siihen vaikuttavat väri, materiaalien purentarasituksen kesto, hinta ja niiden käsittelyn vaatima aika.

Iensairauksien hoito

Verenvuoto hampaiden harjauksen yhteydessä voi olla merkki ientulehduksesta. Myös pahanhajuisen hengityksen syynä on usein ikenen alle keräytyneen hammaskiven aiheuttama ientulehdus. Pitkälle edennyt ientulehdus ja kiinnityskudoksia tuhoava parodontiitti vaativat aina hammaslääkärin hoitoa.

Juurihoito

Jos hermoista ja verisuonista koostuva hampaan ydin vaurioituu esimerkiksi pitkälle edenneen karieksen vuoksi, tarvitaan hampaan pelastamiseksi juurihoitoa. Jos juurihoitoa ei tehtäisi, alkaisi hammas ennen pitkää särkeä tulehduksen vuoksi. Pahimmassa tapauksessa hammas jouduttaisiin poistamaan. Hoitamaton tulehduspesäke hampaassa on myös riski yleisterveydelle.

Juurihoito on hoitokokonaisuus, joka saattaa vaatia useamman hammaslääkärikäynnin. Juurihoito tehdään käytännössä siten, että vaurioitunut hampaan ydin tyhjennetään, juurikanavat desinfioidaan ja hoidetaan lääkeaineella, ja lopuksi täytetään. Toimenpide on puudutuksen vuoksi kivuton. Juurihoidon valmistuttua hammas suojataan paikalla tai hammaskruunulla.

Purentavaivat

Aina suun alueen kipujen takana ei ole särkevä hammas, vaan kipu kohdistuukin leukaniveliin tai puremalihaksiin. Oireena voi tällöin olla nleukanivelen kipu tai naksuminen, päänsärky tai suun avaamisen vaikeudet. Hoidoksi riittää usein purentakisko, leukanivelten liikeharjoitukset ja liiallisen rasituksen välttäminen.

Protetiikka

Nykyään omat luonnonhampaat pyritään säilyttämään mahdollisimman pitkään. Joskus eteen kuitenkin tulee tilanteita, jolloin hammas joudutaan poistamaan ja tilalle tarvitaan korvaava hammas. Puuttuvien hampaiden korvaamiseen on useita vaihtoehtoja kiinteistä silloista irrotettaviin osa- tai kokoproteeseihin saakka. Kaikissa vaihtoehdoissa tavoitteena on kauniin hymyn sekä toimivan purennan palauttaminen ja tyytyväinen asiakas.

Ota yhteyttä ja varaa aika hammaslääkäriin

Muut hammaslääkäripalvelut

Suuhygienistin