Suuhygienistin palvelut

Hampaiden säännöllinen puhdistus on yhtä tärkeää kuin säännölliset tarkastukset. Suuhygienistimme Seija Liukkonen on erikoistunut hampaiden puhdistukseen sekä ennalta ehkäisevään hoitoon. Hammaskiven ja värjäytymien poisto sekä valkaisu kuuluvat myös suuhygienistin tehtäviin.

Hampaat on hyvä puhdistuttaa perusteellisesti suuhygienistin vastaanotolla säännöllisin väliajoin. Hammaslääkärin lähetteellä Kela korvaa osan suuhygienistikäynnin kustannuksista. Esteettinen hammashoito (esimerkiksi hampaiden valkaisu tai hammaskorujen kiinnitys) ei kuulu Kela-korvauksen piiriin.

Suuhygienistin palveluita ovat muun muassa seuraavat:

• hammaskiven poisto ja ientulehduksen hoito
  • reikiintymistä ennaltaehkäisevät sekä vihlovien hampaiden fluorikäsittelyt
  • ruokailutottumusten arviointi
  • hampaiden kotihoidon ja hoitovälineiden käytön yksilöllinen opastus
  • hampaiden värjäytymien puhdistus, valkaisuhoidot ja hammaskorujen kiinnitys

Hammaskiven poisto

Hammaskivi on kovettunutta bakteeriplakkia, joka ei lähde pois hampaita harjaamalla. Suuhygienisti poistaa hammaskiven yleensä ultraäänilaitteella ja/tai käsi-instrumenteilla. Hammaskiven poistolla pyritään ehkäisemään ientulehdusta ja hampaiden kiinnityskudossairauden eli parodontiitin muodostumista. Jos olet kipuherkkä, ikenesi voidaan puuduttaa geelillä puhdistuksen ajaksi.

Ientulehduksen ja parodontiitin ennaltaehkäisemisessä ja hoitamisessa oleellisena osana on lisäksi suun kotihoito. Hammaskiven poistokäynnillä käydään läpi suun- ja hampaiden kotihoitoon liittyviä asioita ja opastetaan hoitovälineiden yksilöllisessä käytössä.

Valkaisuhoidot

Peruspuhdistuksen lisäksi hymyä voidaan kirkastaa erilaisilla valkaisuhoidoilla, jotka ovat ammattilaisen tekeminä turvallisia. Hampaat voivat värjäytyä mm. juurihoidon tai tapaturman seurauksena. Myös ulkoiset tekijät, kuten kahvi, tee, punaviini ja tupakka aiheuttavat tummumista.

Ennen valkaisun aloittamista tehdään suun ja hampaiston tarkastus, jonka perusteella päätetään, onko valkaiseminen mahdollista.

Reikiintyneet hampaat paikataan ja hammaskivi poistetaan ennen hoidon aloittamista.

Ikärajana valkaisuja ajatellen pidetään yleisesti täysi-ikäisyyttä. Valkaisua ei myöskään tehdä raskaana oleville ja imettäville.

Itse valkaisu on kivuton toimenpide, mutta sen jälkeen hampaissa saattaa esiintyä ohimenevää vihlontaa. Hampaiden valkaisu voidaan toteuttaa joko vastaanotolla, kotona tai näiden yhdistelmänä ns. kombinaatiovalkaisuna.

Hammaskoru tekee hymystäsi yksilöllisen

Hammaskoru on hampaaseen kiinnitettävä koru. Sen kiinnittäminen on nopeaa ja kivutonta, eikä se vahingoita hammasta. Hammaskoru sisältyy toimenpiteen hintaan. Hammaskoru ei vaikuta normaaliin elämääsi. Hammaskoruhammasta hoidetaan samaan tapaan kuin muitakin hampaita – muista säännöllinen harjaus!

Ota yhteyttä ja varaa aika suuhygienistille

Muut hammaslääkäripalvelut

Hammaslääkärin